شیوه حکومتداری را از حضرت علی (ع) بیاموزید!
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

 

نویسنده آزاد مردان   
 

             شیوه حکومتداری را از حضرت علی (ع) بیاموزید!

قابل توجه برخی دولتمردان ، حضرت علی علیه السلام 
پنج سال  حکومت کرد اما هیچ بنایی نساخت ، آجر و خشتی  روی هم نگذاشت ، زمین و املاکی فراهم نکرد و سفید و سرخی ( نقره و طلا) را به ارث نگذاشت.

یکی از بهترین الگوهای حکومتداری ، حکومت مولای متقیان حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام است. بی تریدید و بنابه اعتراف صریح بسیاری از نویسندگان مشهور جهان ، حکومت آن جناب نمونه کامل و تصویر روشنی  از الگوی اداره جامعه بر مبنای عدالت ، تکریم مردم ، دوستی و محبت به زیردستان و توجه به نیازهای عموم مردم به ویژه مستمندان و فقراء بود. حکومتی که حاکم آن دنیا را سه طلاقه کرده و هیچ چشمداشت و طمعی به مال دنیا نداشت و فقط به این دلیل زمام امور مردم را به دست گرفت که بتواند احکام و فرامین الهی را جاری سازد و از حقوق ستمدیدگان و مظلومان دفاع کند. حضرت امام محمد باقر علیه السلام در باره بی نیازی ، زهد و عدالت امیر مومنان فرمود:« آن حضرت پنج سال بر مردم حکومت کرد اما هیچ بنایی نساخت ، آجر و خشتی  روی هم نگذاشت ، زمین و املاکی فراهم نکرد و سفید و سرخی ( نقره و طلا) را به ارث نگذاشت».

شیوه زمامداری مولای متقیان توجه مسئولان و کارشناسان سازمان ملل را نیز به خود جلب کرد.در سال 2002 میلادی سازمان ملل ضمن ارائه گزارشی که در بخش هایی از آن به اوضاع نابسامان و ناهنجاری های رایج در کشورهای عربی اشاره کرده از رهبران کشورهای عربی درخواست کرد تا در امور کشورداری به حضرت امام علی علیه السلام اقتدا نمایند.در این گزارش ضمن اشاره به عدالت امیر مومنان و استقرار حکومتی بر اساس عدل ، مردمداری و علم  ، آن را نمونه بارزی از یک دولت نمونه معرفی کرده است. سازمان ملل با تاکید بر این موضوع که  حضرت علی علیه السلام  در کشورداری چند اصل زیر را سرلوحه امور قرارداده بود ،از رهبران کشورهای عربی  خواست تا در کشورداری از امیر مومنان حضرت علی (ع) اقتدا و پیروی نمایند.
1- اصلاح نفس خویش قبل از اصلاح دیگران
2- واگذار نمودن مقام قضاوت به بهترین مردم
3- استفاده از افراد دانا و پرهیزگار برای تصدی مسئولیت که برخوردار از منطقی صحیح ، پوششی ساده ، پشتکار در علم ، ثبات قدم و حیاء در امور باشند.
4- بی تفاوت نبودن به جهالت و نادانی مردم


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 6 آبان 1390برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 335
بازدید دیروز : 487
بازدید هفته : 1645
بازدید ماه : 2950
بازدید کل : 84711
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1